Artikkel: tripleksrefleksjon i praksis

Publisert av Berit Aanesen den 08.08.23. Oppdatert 21.03.25.

Erfaring som skal bli til kunnskap, forutsetter systematisk refleksjon. Å dele opp refleksjonsprosessen i nivåer kan effektivisere kunnskapsutviklingen.  Artikkelen fra Sjøberg, Mathias-Wiedemann og Petzold beskriver tripleksrefleksjonsmodellen i en praktisk anvendelse: https://psykologtidsskriftet.no/fra-praksis/2023/07/tripleksrefleksjon-fra-integrativ-terapi-og-supervisjon-en-modell

Forfatterne har nå (2025) publisert en ny og utvidet artikkel om temaet, med mer fokus på teorigrunnlaget for integrativ terapi og supervisjon: Sjøberg J., Mathias-Wiedemann U. & Petzold H.G. (2025). "Triplex Reflection", an epistemological and praxeological model from Integrative Supervision for knowledge- and practice development, fostering Oikeiosis. In: SUPERVISION Theorie - Praxis - Forschung. Eine interdisziplinäre Internet-Zeitschrift - 25/01. Hentet 20.03.2025 fra https://www.fpi-publikation.de/supervision/01-2025-sjoberg-j-mathias-wiedemannn-u-petzold-h-g-triplex-reflection-an-epistemological-and-praxeological-model-from-integrative-supervision-for-knowledge-and-practice-deve/