Program "Digital psykoterapi og kreative media"

Publisert av Berit Aanesen den 19.06.25.

Digital psykoterapi og kreative media

Litteraturhuset / Oslo (og streaming) 5.-6. september 2025

Påmelding her: https://www.letsreg.com/no/register/digitalpsykoterapiogkreativemedia_14052025015931#/

Fredag, 5. september

13:30-14:00   Registrering, kaffe/ te, påmelding workshop

14:00-14:15   Åpning v/ Berit Aanesen, styreleder NFIT

14:15-15:00   Psykolog Mari Skoge, om sitt forskningsprosjekt «Bak skjermen: Terapeuters digitale praksiser.»

Pause

15:15-16:15   Prof.dr.mult. Hilarion G. Petzold: Samskapende psykoterapi med   «kreative medier» og «kunstmetoder» online og offline - aktivering av                         erfaringer, intensivering av prosesser, emosjonell regulering (eng.)

Pause

16:45-18:45  Workshops 1 og 2:

                      Workshop 1: Prof.dr.mult. Hilarion G. Petzold: «Kartlegging med kreative medier i håndtering av angst for diagnostikk og terapi                                      /rådgivning – også i en online setting» (eng.)

                      Workshop 2: Lotti Müller: Prosessuell diagnostikk basert på de fem identitetspilarene (eng.)


Lørdag, 6. september

09:00-09.45   Dr. Markus Böckle: Muligheter, utfordringer og effektivitet ved digital psykoterapi for barn og ungdom og bruk av kreative medier i                         teleterapi (eng.)

Pause

10:00-12:00: Workshop 3 og 4:

                       Workshop 3:  Dr. Markus Böckle: «Kreative medier i nettbasert terapi med barn og ungdom: Erfaringer med digitale terapeutiske verktøy                         i praksis” (eng.)

                        Workshop 4: Ingunn Vatnøy: «Panoramateknikker som verktøy i personlig evaluering  i veilederutdanning».

12:00-13:30 Lunsj

13:30-14:15 N.N., Microsoft Norge (?): om tekniske virkemidler i den digitale plattformen, som kan støtte opp under “kreativ samskapning” under en konsultasjon, samt noe prinsipielt om å jobbe gjennom en dataskjerm, og litt om datasikkerhet 

Pause

14:30-16:30:   Workshop 5 og 6:

                        Workshop 5: Emese Németh: KUNST I VEILEDNING - Kreative og kunstneriske medier for dypere forståelse og selvrefleksjon    (eng.)

                        Workshop 6: Runa Bosnes Engen: om erfaringer med bruk av musikk i HOMESIDE-prosjektet

16:40-17:00:   Avslutning

Presentasjon av forelesere og bidrag:

Mari Skoge: Psykolog, arbeider med doktorgradsprosjekt om digitalisering av behandling i psykisk helsevern. Ansatt ved Regional kompetansesenter for tidl. intervensjon ved Psykose (TIPS Sø-Øst), v/ Oslo universitetssykehus, tilknyttet Forskningssenter for digitale psykiske helsetjenester (Forhelse) og Universitetet i Oslo.

Foredrag: Bak skjermen: Terapeuters digitale praksiser.

Prof. dr.mult. Hilarion G. Petzold: Psykolog, psykoterapeut, læreterapeut, supervisor, vitenskapelig direktør for EAG (Europäische Akademie für biopsychosoziale Gesundheit) med sete i Hückeswagen, Tyskland. Grunnleggeren av Integrativ terapi.

Foredrag: Samskapende psykoterapi med «kreative medier» og «kunstmetoder» online og offline – aktivering av erfaringer, intensivering av prosesser, emosjonell regulering (på engelsk)

Workshop: " Kartlegging med kreative medier i håndtering av angst for diagnostikk og terapi/rådgivning – også i en online setting» (på engelsk)

Lotti Müller: Psykolog, Integrativ psykoterapeut, musikk-terapeut og veileder i privat praksis / leder for integrative psykoterapistudier ved SEAG (CH) / mangeårig leder for avdelingen for terapeutiske tjenester ved PUK Zürich (alderspsykiatri). President EAIT.

Workshop: Prosessuell diagnostikk basert på de fem identitetspilarene. (på engelsk)

Dr. Markus Böckle MSc: Integrativ psykoterapeut, læreterapeut, veileder, kognitiv biolog, senior postdoktor ved Karl Landsteiner Private University for Health Sciences, leder for avd. f. vitenskap og forskning ved Austrian Federal Association for Psychotherapy (ÖBVP), leder for det østerrikske nettverket av Society for the Exploration of Psychotherapy Integration (SEPI).

Foredrag: Muligheter, utfordringer og effektivitet ved digital psykoterapi for barn og ungdom og bruk av kreative medier i teleterapi (på engelsk)

Workshop: Kreative medier i nettbasert terapi med barn og ungdom: Erfaringer med digitale terapeutiske verktøy i praksis” (på engelsk)

Ingunn Vatnøy: Integrativ psykoterapeut, veileder og universitets- lektor ved Universitetet i Sørøst-Norge. Har siden 2000 arbeidet med integrative metoder og kreative teknikker både teoretisk, klinisk og i undervisning.

Workshop: Panoramateknikker som verktøy i personlig evaluering i veilederutdanning

Emese Németh: Veileder, coach og kunstterapeut med internasjonal bakgrunn, bor i Ungarn. Tilbyr kunstbasert veiledning, coaching og opplæring for enkeltpersoner, team og organisasjoner. Hun brenner for resiliens, kreativitet og samarbeid, og støtter også UNICEF som pro bono-veileder.

Workshop:  KUNST I VEILEDNING - Kreative og kunstneriske medier for dypere forståelse og selvrefleksjon    (på engelsk)

Runa Bosnes Engen: Musikkterapeut, mange års erfaring innen eldrehelsefeltet, med klinisk musikkterapeutisk arbeid, samt undervisning og veiledning av studenter og helsefagig. Ansatte. Prosjektarbeid innen demensomsorg og akuttgeriatri. Musikkintervensjonist i det internasjonale forskningsprosjektet HOMESIDE.

Workshop: Bruk av musikk i digitale rom – muligheter og utfordringer

Mer om de enkelte foredrag og workshops:

Fredag, 5. september, kl. 14:15:

Mari Skoge vil presentere funn fra en ny kvalitativ studie om videoterapi fra perspektivet til klinikere og ledere i psykisk helsevern. 24 klinikere og ledere ble rekruttert fra svært ulike helsetjenester på tvers av offentlig og privat sektor. Deltagerne ble intervjuet om deres erfaringer med og holdninger til videoterapi. Funnene fra studien viser at det var mangel på konsensus om hvilken rolle video-konsultasjoner bør ha i psykisk helsevern. Tjenestene implementerte video på helt ulike måter og holdningene til deltagerne var til tider i sterk kontrast til hverandre. Studien utforsker disse praksisene og holdningene, og retter deretter blikket mot fremtidens videoterapi i psykisk helsevern.

Fredag, 5. september, kl. 15:15:

Prof. dr.mult. Petzold: Samskapende psykoterapi med «kreative medier» og «kunstmetoder» online og offline – aktivering av erfaringer, intensivering av prosesser, emosjonell regulering (på engelsk)

Fredag, 5. september, kl. 16:45 (workshop):

Prof. dr.mult. Petzold: «Kartlegging med kreative medier i håndtering av angst for diagnostikk og terapi/rådgivning – også i en online setting»

Angstlidelser er blant de vanligste lidelsene og psykososiale problemene. I nettbaserte omgivelser er de enkle å håndtere, fordi det «vekker mindre frykt». Mellommenneskelig nærhet er viktig i slike terapier eller konsultasjoner. Det er vanligvis vanskeligere å skape dette i virtuelle omgivelser enn i ansikt-til-ansikt-situasjoner. Vi bruker kreative mediemetoder, som «Angst/Angst-Coping-Panorama».

I den første fasen av arbeidet presenteres alle fryktopplevelser fra barndommen gjennom hele livet frem til i dag på halvparten av et stort papir med voksstifter i former og farger foran kameraet (den andre halvdelen av papiret forblir tom foreløpig). Klienten forteller mens han/hun tegner. På denne måten kan rådgiveren/terapeuten delta empatisk, stille spørsmål og kommentere. Dette gir en god diagnostisk oversikt over typer og utvikling av frykt i løpet av livet og spesielle scener, patogene angstsituasjoner og hendelser. Terapeuten kan støtte og berolige og etablere et godt forhold. 

I en videre designfase blir alle former for fryktbehandling og hjelpemidler som kan brukes til å mestre frykten i betydningen av en salutogenetisk diagnose notert på den tomme halvdelen av arket. Dette åpner for de første mulighetene for angstterapi, der metoder for integrativ spennings- og avslapningsregulering, uttrykksfull bevegelse, slam-poesi og uttrykksfull maling kombineres med atferdsmessige metoder for fryktkontroll. Alt dette kan instrueres og ledsages godt online med videre terapeutiske tiltak.   (på engelsk)

  

Fredag, 5. september, kl. 16:45 (workshop):

Lotti Müller: «Prosessuell diagnostikk basert på de fem identitetspilarene ». 

I denne workshopen vil vi bli kjent med og utforske Petzolds «fem identitetspilarer» som et diagnostisk og projektivt verktøy i terapi og selvutforskning. I arbeidet med egne identitetsprosesser utvikles ideer og reflekteres over muligheter for hvordan dette metodiske konseptet også kan brukes i en online setting på en innsiktsfull og erfaringsfremmende måte i rådgivning og terapi.  (på engelsk)

Lørdag, 6. september, kl. 09:00:

Dr. Markus Böckle: «Muligheter, utfordringer og effektivitet ved digital psykoterapi for barn og ungdom og bruk av kreative medier i teleterapi” 

Den digitale transformasjonen har i stor grad endret praksis innen psykoterapi for barn og ungdom. Online- og teleterapitjenester gir lett tilgang til behandling, særlig for unge som er vanskelige å nå eller som er sosialt isolerte. COVID-19-pandemien fungerte som en katalysator som fremskyndet utvidelsen av digitale psykososiale tjenester, samtidig som den avdekket deres begrensninger. Nyere studier viser at internettbasert terapi og peer-to-peer-intervensjoner kan gi behandlingseffekter som kan sammenlignes med tradisjonell ansikt-til-ansikt-terapi, særlig når det gjelder å håndtere angst, depresjon og sosial isolasjon. I tillegg til å diskutere aktuell evidens og sentrale implementeringsutfordringer, belyser denne presentasjonen integreringen av kreative medier, som tegning, digital historiefortelling, kroppsorienterte teknikker og terapeutisk bruk av lyd og bevegelse, som kraftige verktøy i online terapi. Disse tilnærmingene forbedrer selvbevisstheten, fremmer følelsesuttrykk og bidrar til å styrke den terapeutiske alliansen, selv i virtuelle formater. Foredraget inviterer til refleksjon over det terapeutiske potensialet ved å kombinere relasjonell tilstedeværelse med digitale verktøy, og understreker viktigheten av utviklingssensitive, kroppsorienterte og fantasifulle metoder i digital psykoterapi for barn og ungdom.  (på engelsk)

Lørdag, 6. september, kl. 10:00 (workshop):

Dr. Markus Böckle: Kreative medier i nettbasert terapi med barn og ungdom: Opplev digitale terapeutiske verktøy i praksis

Denne interaktive workshopen gir deltakerne muligheten til å utforske og oppleve kreative og kroppsorienterte intervensjoner som kan brukes effektivt i nettbasert psykoterapi med unge klienter. Basert på den integrative terapimodellen vil vi bruke digitale tilpasninger av velprøvde metoder. Deltakerne vil få personlig innsikt i hvordan disse verktøyene kan overføres effektivt til det digitale rommet, slik at de kan skape forbindelse, emosjonell dybde og terapeutisk resonans selv gjennom en skjerm. Workshopen oppmuntrer terapeuter til å utvide sin digitale «verktøykasse» på meningsfulle og fantasifulle måter, noe som bidrar til å redusere profesjonell skepsis og bringe det fulle potensialet i integrativ terapi inn i det digitale rommet. (på engelsk)

Lørdag, 6. september, kl. 10:00 (workshop): 

Ingunn Vatnøy:  Panoramateknikker som verktøy i personlig evaluering i veilederutdanning

Panoramateknikker er visuelle og romlige metoder som brukes for å kartlegge og evaluere egne erfaringer, utfordringer og læringsprosesser. Ved å skape et oversiktsbilde – et "panorama" – over egen utvikling, blir det lettere å identifisere sammenhenger, mønstre      og muligheter for videre læring. Disse teknikkene er særlig nyttige i veiledning, organisasjonsutvikling og utdanning, hvor de bidrar til økt refleksjon, selvinnsikt og læring.

Workshopen innledes med foredragsholderens erfaringer fra digital undervisning i veilederutdanning, og viser hvordan digitale verktøy kan styrke refleksjonsprosesser og læringsutbytte.

Lørdag, 6. september, kl. 14.30 (workshop):

Emese Németh: KUNST I VEILEDNING. Kreative og kunstneriske medier for dypere forståelse og selvrefleksjon

Tanke – Inspirasjon – Indre bilde – Skapelse – Refleksjon – Handling

Kunstneriske og kreative medier, kunstbaserte metoder hjelper oss å knytte bånd ikke bare til oss selv som fagpersoner, men også til enkeltpersoner, grupper og samfunn i alle aldre med ulik sosial bakgrunn på tvers av kulturer. Bruk av kunstverktøy i veiledning hjelper oss å skape og vise indre bilder som vi gjennom refleksjon kan få en dypere forståelse av, noe som kan øke motivasjonen til å handle.

Deltakerne i dette workshopen vil gjennom egne erfaringer med kunstskaping og refleksjoner lære om mulighetene for å bruke ulike kunstverk og verktøy i ulike situasjoner i veiledning, etterfulgt av en diskusjon om individuelle erfaringer under workshopen og ideer om videre muligheter.   (på engelsk)

Lørdag, 6. september, kl. 14.30 (workshop):

Runa Bosnes Engen: Bruk av musikk i digitale rom – muligheter og utfordringer

Workshopen baserer seg på erfaringer fra forskningsprosjektet HOMESIDE (ferdig 2023), hvor personer med demens og deres omsorgspersoner ble veiledet i bruk av musikk, for å styrke relasjon og redusere psykologiske og adferdsmessige symptomer på demens. I workshopen får deltakerne innblikk i musikkterapi både generelt og spesielt rettet mot eldrehelse og alderspsykiatri, hvilke muligheter og utfordringer som ligger i det å flytte musikalsk utfoldelse inn i digitale rom, og de får selv ta del i aktiviteter benyttet i studien.

Relevant litteratur:

Interessante artikler (i kronologisk rekkefølge):


Müller, L., Petzold, H.G. (1998): Projektive und semiprojektive Verfahren für die       Diagnostik von Störungen,  Netzwerken und Komorbidität in der Integrativen Therapie        von Kindern und Jugendlichen. Integrative  Therapie 3-4, 396-438

http://www.fpi-publikation.de/polyloge/alle-ausgaben/06-2012-mueller-l-petzold-h-g-projektive-und-semiprojektive-verfahren-fuer-die-diagnostik.html


Petzold, H.G., Orth, I. (1994a/2012): Kreative Persönlichkeitsdiagnostik durch "mediengestützte Techniken" in der Integrativen Therapie und Beratung. Integrative Therapie 4 (1994) 340-391. http://www.fpi-publikation.de/polyloge/alle-ausgaben/03-2012-petzold-h-orth-i-1994a-kreative-persoenlichkeitsdiagnostik-durch-mediengestuetzte.html


Petzold, H. G. (2014i): Integrative Depressionsbehandlung auf neurowissenschaftlicher Grundlage – Veränderung des „depressiven Lebensstils“ mit „Bündeln“ komplexer Maßnahmen in der „Dritten Welle“ Integrativer Therapie

http://www.fpi-publikation.de/images/stories/downloads/textarchiv-petzold/petzold-2014i-integrative-depressionsbehandlung-neurowissenschaftliche-grundlage-dritte-welle.pdf


Petzold, H. G. (2014h): Depression ist grau! – die Behandlung grün: Die “neuen Naturtherapien”. Green Exercises & Green Meditation in der integrativen Depressionsbehandlung. Green Care 4/2014 Textarchiv 2014

http://www.fpi-publikation.de/images/stories/downloads/textarchiv-petzold/petzold-2014h-depression-ist-grau-therapie-gruen-neue-naturtherapien-in-der-depressionsbehandlung.pdf


Petzold, H. G. (2023c): Praxeologisches: Supervision “auf dem Weg” - Zur Out-Door-Praxis supervisorischer Arbeit: Feldentwicklung, Walk & Talk, Green Exercises Embedded in Nature and Time.  Ein erläutertes Interview mit Hilarion G. Petzold zu Problemen von Praxeologie, Ökologie, Zeit und mehr in der Supervision, SUPERVISION  3/2023

https://www.fpi-publikation.de/supervision/03-2023-petzold-h-g-2023c-praxeologisches-supervision-auf-dem-weg-zur-out-door-praxis-supervisorischer-arbeit-feldentwicklung-walk-talk-green-exercises-embedded-in-n/


Good Practice in Action 107 Research Overview: Using digital technology

in the counselling professions is published by the British Association for

Counselling and Psychotherapy, 2019

https://www.bacp.co.uk/media/6308/bacp-using-digital-technology-in-counselling-professions-research-overview-gpia107-july2019.pdf



Randi Laukli, De som jobber med psykisk helse fikk digitalt sjokk, i forskning.no, 05.06.2020

https://www.forskning.no/helsetjenester-nasjonalt-senter-for-e-helse-forskning-partner/de-som-jobber-med-psykisk-helse-fikk-digitalt-sjokk/1690943


Tore Tennøe, Teknologirådet, Digitale muligheter for psykisk helsehjelp, august 2021

https://teknologiradet.no/publication/digitale-muligheter-for-psykisk-helsehjelp/


St.Olavs Hospital, Digitalisering og innovasjon i psykisk helsevern og rus – hva trenger ledere for å svare på oppdraget?

https://forhelse.no/wp-content/uploads/2022/05/Digitale-helsetjenester-i-psykisk-helsevern.pdf


Rebecca Godard, Susan Holtzman, Are active and passive social media use related to mental health, wellbeing, and social support outcomes? A meta-analysis of 141 studies, Journal of Computer-Mediated Communication, Volume 29, Issue 1, January 2024

https://academic.oup.com/jcmc/article/29/1/zmad055/7595758?login=false


Norway Health Tech; Fire grep for å øke skalering av digitale løsninger innen psykisk helse; april 2024

https://www.norwayhealthtech.com/nb/news/fire-grep-for-a-oke-skalering-av-digitale-losninger-innen-psykisk-helse/


Arne Repål, Kreativitet, i Tidsskrift for kognitiv atferdsterapi, 28. juni 2024

https://tidsskrift.kognitiv.no/kreativitet/


Arne Repål, eBehandling. Nye veier til god psykisk helse, i Tidsskrift for kognitiv atferdsterapi, 22. oktober 2024

https://tidsskrift.kognitiv.no/ebehandling-nye-veier-til-god-psykisk-helse/


Sara Lindberg, Online Therapy for Depression, jan. 2025

https://www-verywellmind-com.translate.goog/online-therapy-for-depression-4842904?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=de&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=rq


Spytska, L. The use of artificial intelligence in psychotherapy: development of intelligent therapeutic systems. BMC Psychol 13, 175 (2025).

https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-025-02491-9


Chen, B., Li, J., Qi, Y. et al. Comparative effectiveness and acceptability of internet-based psychological interventions on depression in young people: a systematic review and network meta-analysis. BMC Psychiatry 25, 321 (2025). 

https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12888-025-06757-9