Gjenklang etter NFIT-konferansen 5.-6.9, Oslo MET

Gjenklang etter NFIT-konferansen 5.-6.9, Oslo MET

15.09.25 13:22
av Berit Aanesen

Temaet var “Digital terapi og kreative media”, og satte særlig fokus på bruken av kreative verktøy innen digital terapi. Med pandemien som katalysator, har digital terapi vist seg å være både effektivt og noe som har kommet for å bli, med sine iboende styrker såvel som svakheter. Kreative medier viser seg å være anvendelige og velegnede også på den digitale arenaen, både for å tilføre noe mer, men også som gode verktøy til å overvinne en del av svakhetene det digitale formatet har. Konferansen ble en fin plattform for å dele forskningsresultater og erfaringer på tvers av landegrenser og ulike praksisformater - og samtidig en flott mulighet til å få inspirasjon og erfare ulike muligheter. Faglig fremragende bidrag av eksperter fra Norge, Østerrike og Ungarn begeistret og engasjerte. Les mer om dette på neste side!

Les mer
Ny publikasjon fra Magritt Lundestad

Ny publikasjon fra Magritt Lundestad

16.09.25 09:17
av Berit Aanesen

Vår gode kollega Magritt Lundestad har nå fått publisert artikkelen "Det er fascinerende hvor mye en enkel tegning kan få frem av følelser og tanker". Om bruk av tegning i profesjonsveiledning og utvikling av barnehagelæreres indre personlige suverenitet. Den finnes nå i Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk - link på neste side!

Les mer
Integrative therapy as work for the future

Integrative therapy as work for the future

Ved årsskiftet mottok vi en tekst fra Hilarion Petzold og Ilse Orth, om status og fremtid for integrativ terapi. Teksten kan absolutt anbefales, og Petzold har tidligere oppfordret til å bruke Google Translate eller liknende for de som ikke leser tysk. På neste side finnes den tyske teksten i sin helhet (som vedlegg) samt deres korte oppsummering på engelsk.

Les mer
Artikkel: tripleksrefleksjon i praksis

Artikkel: tripleksrefleksjon i praksis

08.08.23 02:00
av Berit Aanesen

Vi anbefaler fortsatt denne fine artikkelen om tripleksrefleksjon som modell for kunnskaps- og praksisutvikling gjennom refleksjon: Jan Sjøberg, Ulrike Mathias-Wiedemann og Hilarion G. Petzold: Tripleksrefleksjon fra integrativ terapi og supervisjon: en modell for kompetanseutvikling og praksis. For interesserte lesere har det nå kommet en oppfølger som går mer i dybden - se neste side.

Les mer