SUPERVISJON OG COACHING - OVERSIKT - AVKLARING - AVLASTNING - KVALIFISERING - KREATIV UTVIKLING - Integrativ supervisjon og coaching er rettet mot optimal samhandling og kommunikasjon i arbeidslivet. Rådgivning, veiledning, videreutdanning og kollegial refleksjon er komponenter i supervisjon. Sammen skal de bidra til oversikt, avklaring, avlastning, kvalifisering og utvikling av kreativitet. Medmenneskelig, virksom, effektiv og flerperspektivistisk profesjonell praksis er ønsket resultat. Profesjonsutøvere, pasienter / klienter / publikum og samfunnet sine perspektiver og behov er på den måten samtidig gjenstand for oppmerksomhet. Relasjonene er kjernefaktorer i integrativ supervisjon. Likeverd, respekt og medmenneskelighet er grunnholdningen.
Supervisjon er, som ett aspekt, en kritisk og klinisk sosialvitenskap som er opptatt av rammevilkår og innhold i profesjonell praksis. Hvordan metodeutvikling, teoriutvikling og forskning påvirker praksis og virksomheter er en del av dette aspektet ved supervisjon. Les om flere aspekter ved supervisjon i boken Integrativ supervisjon og organisasjonsutvikling.
Blant få i Norge, har flere i det integrative fagmiljøet mastergrad i supervisjon og coaching, i tillegg til utdanning i Integrativ terapi. Terapeututdanningen har også tradisjonelt tiltrukket seg personer som deltar aktivt i organisasjonslivet og som er ledere på ulike nivåer.
Gjennom hele utdanningen trener studenter i Integrativ terapi på å reflektere kritisk og grundig over praksis. Tripleksrefleksjon er en refleksjonsmodell spesielt egnet for kunnskapsutvikling i praksis. Studentene trener kontinuerlig på kommunikasjon og respektfull interaksjon og effektivitet i prosesser i sin utdanning. Integrative terapeuter med adekvate forkunnskaper og kjennskap til det aktuelle praksisfeltet, er gode veiledere også for arbeidslivets aktører.